Με έργα και επενδύσεις άνω των 20 δισεκατομμυρίων ευρώ θα ξεκινήσει, όπως όλα δείχνουν, το fast track, η ταχεία διαδικασία αδειοδότησης που θεσπίζει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από νέες επενδύσεις, στο fast track θα εντάσσονται και κρίσιμα έργα τα οποία μολονότι έχουν ανατεθεί, καθυστερούν σημαντικά εξαιτίας της γραφειοκρατίας και των αδυναμιών στη διαδικασία απονομής δικαιοσύνης (βλέπε απαλλοτριώσεις). Ανάμεσα στα πρώτα έργα θα είναι τουριστικές επενδύσεις σε ακίνητα του Δημοσίου (από την Αφάντου Ρόδου μέχρι την Ανάβυσσο) οι οποίες δρομολογούνται εδώ και... 30 χρόνια, χωρίς αποτέλεσμα.
Στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για την αξιοποίηση τουριστικών ακινήτων το οποίο θα είναι μεγαλύτερο στην περίπτωση που οι επενδυτές γνωρίζουν ότι υπάρχει διαδικασία (όπως το fast track) μέσω της οποίας ξεπερνούν το ελληνικό γραφειοκρατικό τέρας.
Το αεροδρόμιο
Σιγή ιχθύος τηρούν οι αρμόδιοι για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, επένδυση για την οποία έχει, επίσης, εκδηλωθεί ενδιαφέρον και η οποία πρόκειται να ενταχθεί στο fast track. Στο χώρο του πρώην αεροδρομίου είχε εξαγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ότι θα γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο, το οποίο ουδέποτε προχώρησε πέραν των ασκήσεων επί χάρτου.
Στο Μαξίμου υποστηρίζουν πως μεγαλύτερο ενδιαφέρον εντοπίζεται σε επενδύσεις μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και άλλα περιφερειακά αεροδρόμια (έχει αποφασιστεί να «πακεταριστούν», προκειμένου να είναι πιο ελκυστικά στους ιδιώτες) ή τα τουριστικά ακίνητα. Ειδικά για τα ακίνητα του Δημοσίου θα χρειαστεί περαιτέρω προσπάθεια από την κυβέρνηση, αφού τμήματά τους διεκδικούνται από καταπατητές ή και πρώην ιδιοκτήτες, με σωρεία προσφυγών.
Στη διαδικασία fast track αναμένεται, πάντως, να ενταχθούν και τα κρίσιμα έργα οδοποιίας τα οποία καρκινοβατούν εξαιτίας των απαλλοτριώσεων κ.λπ., μολονότι έχουν ανατεθεί.
Οι ισχυροί διεθνείς και Έλληνες κατασκευαστές που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες για τα τμήματα Ελευσίνα - Κόρινθος Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα και Ιόνια Οδό, για παράδειγμα, αντιμετωπίζουν τεράστιες καθυστερήσεις.
Αποχώρηση
Ήδη κυκλοφορούν φήμες για αποχώρηση κάποιων εκ των διεθνών εργολάβων ή και τραπεζών. Ένας από αυτούς που ακούγεται ως υποψήφιος προς αποχώρηση είναι ο ισπανικός όμιλος ACS. Στην περίπτωση πάντως που η ACS αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της γερμανικής Hochtief (ήδη ελέγχει περί το 30% και αυτή την εβδομάδα κατέθεσε πρόταση για το υπόλοιπο) θα είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής δημόσιων υποδομών στην Ελλάδα καθώς θα συμμετέχει σχεδόν στο σύνολο των οδικών αξόνων που έχουν παραχωρηθεί, αλλά και στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Πώς θα γίνει η ένταξη των έργων
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ το fast track; Αν, για παράδειγμα, ένας ιδιώτης επενδυτής επιθυμεί να κάνει μια επένδυση σε έναν ιδιωτικό χώρο μπορεί να διαλέξει αν θα υλοποιηθεί μέσω fast track ή με την παραδοσιακή διαδικασία αδειοδοτήσεων. Εφόσον επιθυμεί -και μπορεί, με βάση τα κριτήρια υπαγωγής- να εντάξει το επενδυτικό του σχέδιο στο fast track, τότε προετοιμάζει ένα αναλυτικό επιχειρησιακό σχέδιο, στο οποίο τεκμηριώνει την τεχνική και χρηματοοικονομική αξιοπιστία της επένδυσής του με βάση τις απαιτήσεις του νόμου, το οποίο και υποβάλλει, μαζί με το τέλος που προβλέπει ο νόμος, στο Invest in Greece.
To Invest in Greece εντός 15 ημερών αξιολογεί το σχέδιο και εισηγείται στη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων την υπαγωγή του στο fast track.
Εφόσον εγκριθεί από την Επιτροπή, o επενδυτής καταβάλει στο Invest in Greece τα προβλεπόμενα από το νόμο τέλη διαχείρισης και εγγυήσεις και το Invest in Greece λειτουργεί υποστηρικτικά στον επενδυτή ως one-stop-shop, προκειμένου αυτός να λάβει τις απαραίτητες άδειες και να προχωρήσει στην υλοποίηση της επένδυσής του. Η διαδικασία προώθησης της επένδυσής του, εφόσον είναι αξιόπιστη και φερέγγυα, προχωρά με αποκλειστικές προθεσμίες, στις οποίες το Δημόσιο οφείλει να αποκρίνεται. Άλλως τεκμαίρεται ότι εγκρίνει.
Φώτης Κόλλιας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου